Střední škola automobilní, Krnov, příspěvková organizace, Opavská 49,
794 01 Krnov

Zprávy z pobytu

Pozdrav z expedice Milano – Itálie, Autotronik 2017

1. a 2. den (13. 5. - 14. 5. 2017)

Všichni účastníci dorazili na místo srazu včas. Před čtvrtou hodinou dorazil maďarský autobus. Řidiči, kteří nás nalodili, byli již „staří známí“ z lednové expedice. Vyrazili jsme směrem na Moravský Krumlov, kde jsme naložili žáky tamní střední školy a zaplnili tak autobus do posledního místečka. Po 15hodinové, náročné cestě, přes Rakousko, Slovinsko a Itálii, jsme dorazili v 8 hodin ráno do místa ubytování – hotel Woodhouse. Přijeli jsme příliš brzy na to, abychom byli hned ubytováni. V našich pokojích se v té době probouzeli studenti z Humenného. Přesunuli jsme svá zavazadla do společenské místnosti a počkali, až budou naše pokoje pro nás připraveny. Z mailu od pracovníků Evolva jsme se dozvěděli, že i odpoledne budeme trávit v hostelu a jeho blízkém okolí, protože průkazky na MHD nám přinese koordinátor Evolva až v pondělí dopoledne. Po náročném cestování autobusem, nám odpolední klid přišel vhod. Po krátkém odpočinku jsme vyrazili prozkoumat nejbližší okolí. Zjistili jsme, že s nákupy zde opravdu nebude problém. Ve vzdálenosti  7 minut od hostelu se nachází nákupní centrum, které je co do velikosti srovnatelné se Silezií v Opavě.  Příjemné překvapení nás čekalo u večeře. Dostali jsme nejen výbornou, čerstvou pizzu, ale i obrovské balení zmrzliny. Jen tak dál!!!

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

3. den (15. 5. 2017)

Dnes po snídani nás navštívily koordinátorky Evolva – Sára a Priscilla. Seznámily nás s pravidly a harmonogramem pracovních stáží. Poté jsme se rozdělili do skupin a pod vedením pracovníků Evolva vyrazili do jednotlivých servisů. Do GRUPPO FASSINA od úterka nastupují Jan Čáslavský, Tomáš Karady, Nikolas Vávra, Michal Kudr, Filip Sroka a Tomáš Žédek. Do servisu AUTOCINQUE AUTHORIZED RENAULT se chystají Daniel Velička a Tomáš Žákovský. Na pracovišti AUTOFFICINA „A POSTO“ nás budou reprezentovat Dominik Hrazdil a Vojtěch Tomeček a v servise EUROIMAPCT Martin Gebauer a Vojtěch Kortiš.

4. den (16. 5. 2017)

Konečně do práce!

Dnes jsme vstávali už v 6 hodin ráno. Nikdo ze studentů nechtěl zahájit své pracovní působení pozdním příchodem na pracoviště. Někteří jezdí do servisu z místa ubytování až 100 minut. Komunikace s tutory probíhá převážně v angličtině. Jak se ukázalo, naši studenti ovládají angličtinu mnohem lépe, než Italové. Den na servisech byl náročný a někteří studenti se na ubytování vrátili až těsně před večeří.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

5. den (17. 5. 2017)

Druhý pracovní den.

Studenti už vědí, co je na pracovištích čeká. Někteří již včera zjistili, že mohou ráno spát o 10 minut déle. Takže snídaně v 6:30 a odjezd autobusu až v 7:13. Učitelé dnes navštívili servis AUTOFFICINA „A POSTO“, kde pracují Dominik Hrazdil a Vojtěch Tomeček. Automobil Porche, (viz fotografie), na kterém provedli údržbu, již parkoval před dílnou. My jsme je zastihli, když prováděli servis na automobilu RANGE ROVER. Bez problémů se s mechanikem servisu dorozumívají anglicky. A i za tak krátkou dobu si získali jeho důvěru natolik, že je nechává některé servisní úkony vykonávat zcela samostatně.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

6. den (17. 5. 2017)

Třetí pracovní den.

Dnes se dočkali učitelské návštěvy studenti, kteří pracují dopoledne v autoservisu Gruppo Fassina. Tak, jako na úvodním setkání, se i tentokrát provázení po dílně ujal sám Tonny Fassina, legendární italský jezdec. Je to velice příjemný, skromný a vstřícný člověk. Entuziasmus, který kolem sebe šíří, svádí k tomu, abychom mu při odhadu stáří ubrali minimálně 20 let. Ukázal nám, jak to v jejich servisu chodí. Každá značka, s níž zákazníci přijedou, má svoji vstupní bránu, kde si auto přeberou vysoce specializovaní odborníci. O auto i jeho majitele je zde velice dobře postaráno. Každé auto, které je v servise opraveno, je pak na myčce ošetřeno a ke svému majiteli se vrací perfektně naleštěné. Součástí komplexu je i vlastní prodejna aut, kde jsou vystaveny různé značky, hlavně se zde prezentují poslední modely prodávaných značek aut. Ve Fassině mají ale nejen pavilon, v němž prodávají nová auta, ale také pavilon, kde se prodávají auta ojetá. Pod jednou střechou je možné si vybrat ze 700 bazarových aut a zákazníkům je nepřetržitě k dispozici 16 prodavačů. To, že všechna auta jsou vzorně naleštěná, je samozřejmostí.

A jak si zde vedou naši studenti? Báječně!!!

Tomáš Karady spolu se svým mechanikem opravovali navigaci a rádio v automobilu Fiat 500L. Nikolas Vávra se věnoval vozu Infiniti a Honza Čáslavský se podílel na údržbě auta Nissan (výměna oleje, pneumatiky, brzdy).

V servisu Gruppa Fassina jsme narazili na skupinu učitelů z Moravského Krumlova, kteří se v rámci svého vzdělávání také účastní stáže Erasmus+. Ti potom v doprovodu koordinátorky Veroniky Čermákové navštívili náš hotel Woodhouse, aby mohli porovnat podmínky ubytování našich a jejich studentů. V našem hotelu se jim velmi líbilo. Shodli jsme se na tom, že kdyby měli studenti blíž do servisů, bylo by ubytování dokonalé.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

7. den (19. 5. 2017)

Tak, a máme za sebou první pracovní týden.

Vyměnili jsme si informace o tom, jak to na kterém pracovišti vypadá. Je na čase vyplnit formulář „Intermediate Evaluation“.

Ale nejen prací živ je student! Dnešní den jsme zasvětili přípravám na sobotní výlet do muzea firmy „Alfa Romeo“. Zatímco studenti plnili své pracovní povinnosti na servisech, učitelé zjišťovali, jaké dopravní prostředky bude nutno pro dosažení cíle použít. Jak na sebe navazují jednotlivé autobusové spoje a hlavně, kde jsou umístěny příslušné zastávky MHD.

Jedno je však jisté. V sobotu spíme až do 8:00 hod. A pak – hurá na výlet!!!

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

8. den (20. 5. 2017)

První víkend v Miláně.

Dnes jsme nešli do práce, a tak jsme si mohli dovolit snídani až v 8:00 hodin. Po snídani jsme vyrazili na výlet do muzea fy Alfa Romeo. Je možné, že v tomto muzeu padla všechna klišé o muzejní nudě. Historie byla v podání aut Alfa Romeo stejně famózní, jako současnost. Ve speciálních kinosálech běžela projekce z historických filmů, v nichž se aktéři proháněli v autech, které jsme měli na dosah ruky. V jiném kinosále jsme dostali 3D brýle a užili si 4D projekci. Včetně větru, naklánějících se sedaček a vody stříkající od kol projíždějících aut. Dokonalá iluze! Bylo nereálné udržet zde studenty pohromadě. Jednotlivci i skupinky obdivovali jednotlivé modely aut, i jejich technické detaily. Ve zkratce - tento výlet stál za to!

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

9. den (21. 5. 2017)

Tak máme za sebou první neděli v Miláně. Užili jsme si ji opravdu „kulturně“. Za doprovodu Francesca z Evolva jsme se vydali na hrad Sforza. Jedná se o jednu z nejstarších památek v Miláně. Prohlédli jsme si Muzeum starého umění, Obrazovou galerii, Egyptské muzeum, Muzeum užitého umění, Muzeum hudebních nástrojů a Muzeum Nábytku. Program jsme absolvovali společně se skupinou studentů z Moravského Krumlova. Některé exponáty nás zaujaly více, o čemž svědčí i pořízené fotografie. Nicméně po návštěvě hradu Sforza jsme se rozdělili a někteří z nás se vypravili ještě na fotbalový stadion San Siro. V zápase AC Milán versus FC Bologna vyhráli domácí 3:0. Vidět světový tým v akci, to byl pro naše studenty výjimečný zážitek.

10. den (22. 5. 2017)

Ani jsme se nenadáli a už začal 2. pracovní týden.

Dnes se dočkali učitelské návštěvy studenti v autoservisu Euroimpact – Vojta Kortiš a Martin Gebauer. Bylo zřejmé, že konverzace se rozhodně neomezuje jen na angličtinu. (Tu zrovna ani jeden z instruktorů příliš nepoužíval). Přesto si naši studenti vedou velice dobře, o čemž svědčí i pořízené fotografie. Martin s Vojtou si vůbec nestěžovali, i když auta, která zde opravují, jsou srovnatelná s těmi, k nimž se dostanou i v českých autoservisech. Euroimpact ale přece jen nějakou tu výhodu má. Od hotelu Woodhouse sem „trvá“ cesta jen 7 minut. Takže polední pauzu mohou studenti trávit v pohodlí domova.

A jaké jsou plány skupiny na další dny? Nejspíš to bude procházka k Arco della Pace nebo katedrála Duomo. Uvidíme, jak se nám podaří skloubit pracovní nasazení, ubytování v severní části Milána a počasí.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

11. den (23. 5. 2017)

Dnešní pracovní den proběhl dle harmonogramu. V tomto týdnu došlo k výměně směn u studentů pracujících v autoservise Fassina. Na ranní směnu, která začíná v 9:00 a končí ve 13:00, nastupují v tomto týdnu Filip Sroka, Michal Kudr a Tomáš Žédek. Na odpolední směně (od 14:00 do 18:00) je střídají Nikolas Vávra, Tomáš Karady a Jan Čáslavský. Fassina je veliký servis a prostřídání jednotlivých pracovišť bude pro studenty jistě přínosem. Při poznávání pamětihodností jsme si prohlédli také „Arco della Pace“, triumfální oblouk, kterým se otevírá známá třída Corso Sempione. Stavbu tohoto oblouku započal Napoleon v roce 1806, nicméně byl dostavěn až v roce 1815, na popud rakouského císaře Františka Josefa I, který chtěl, aby oblouk symbolizoval evropský mír. Ve své finální podobě byl ale odhalen až v roce 1838. Pěkně se nám na stáži prolínají nové dovednosti z autoservisu s informacemi o historii nejen Itálie, ale celé Evropy.

12. den (24. 5. 2017)

Ranní vstávání do servisů zvládáme i v Milánském vedru. Nedá se nic dělat, autobus na metro odjíždí už v 7:13 hod. Do té doby musíme zvládnout ranní hygienu, posnídat a někdy i nachystat si sebou sendviče na oběd. Dnešní den jsme si naplánovali procházku k Milánského dómu, Katedrále Narození Panny Marie. Duomo, jak baziliku Italové familiárně nazývají, je pátá největší katedrála na světě, postavená v gotickém stylu. Nachází se na náměstí Piazza del Duomo a tvoří ji jedna hlavní loď a čtyři menší postranní. Návštěvu jsme pečlivě připravili, učitelé ráno vystáli 1,5 hodinovou frontu na vstupenky, zařídili při vstupu na terasy 50% slevu a objednali slunečné počasí. Všechno „klaplo“ a zážitky, které jsme si odnesli, byly nezapomenutelné. Úchvatná architektura, neuvěřitelné množství soch, detaily a řemeslné provedení. Navíc úžasný výhled. Celé Miláno jako na dlani a v dálce zasněžené vrcholky Alp.

Další zdařilý den máme za sebou.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

13. den (25. 5. 2017)

Aniž bychom si to uvědomili, překlopila se naše Milánská mise do druhé poloviny. Cestu MHD s třemi přestupy už zvládáme jako rodilí Miláňané. Nezaskočí nás „tlupa“ revizorů, kteří s námi v metru, či v autobuse zkoušejí hrát na vlky a ovečky. Nepřekvapí nás ani zpěváci posouvající svůj reproduktor vagonem metra. Naučili jsme se mávat na linkový autobus, protože jinak můžeme na zastávce stát klidně v hloučku, ale řidič stejně nezastaví. Nebo zvonit v autobuse, potřebujeme-li na příští zastávce opravdu vystoupit. Cestování v Miláně holt vypadá trochu jinak, než v Krnově.

Už jsme si vyzkoušeli, jaké je sledovat fotbalové utkání na stadionu San Siro, ale ta největší sportovní událost nás v Miláně teprve čeká. Nedělní dojezd poslední cyklistické etapy Giro d´Italia 2017. Protože nám pracovníci Evolva už na neděli naplánovali společný program, je malá šance, že bychom se s vítězi Giro d´Italia mohli potkat při závěrečném ceremoniálu. Nicméně ten opravdický pohár, který vítěz dostane, jsme si prohlédli už teď. Je vystaven v galerii Viktora Emanuela na Piazza del Duomo. Jen jsme nevěděli, jestli máme dřív obdivovat pohár pro vítěze Giro d´Italia, nebo architektonický skvost – galerii Viktora Emanuela, jejíž základní kámen byl položen již v roce 1865. Jedná se o první italskou stavbu zastřešenou sklem a ocelí, ve tvaru latinského kříže, přes jejíž skleněnou střechu dovnitř pronikají sluneční paprsky a dotvářejí svéráznou osobitou atmosféru. Tak dobře propojit krásno a sport – to dokážou Italové velmi dobře.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

14. den (26. 5. 2017)

Je tady pátek! Skončil druhý pracovní týden. Učitelé dnes navštívili servis Autocinque, Authorized Renault, aby se studenty Danielem Veličkou a Tomášem Žákovským pohovořili o práci a zážitcích ze servisu. Dozvěděli se, že mezi jejich nejčastější činnosti patří výměna oleje, opravy klimatizace, brzd a další druhy servisních prací. V tomto servise patří mezi nejčastější zákazníky majitelé aut Renault, Dacia, Volkswagen, Audi a BMW. Se svými instruktory i ostatními pracovníky servisu mají velmi pěkné vztahy a cizí jazyk – anglický, nebo spíše italský, není žádná bariéra.

15. den (27. 5. 2017)

Dnešní den byl ve znamení odpočinku. Však jsme si to po 14 dnech nabitého programu všichni zasloužili. A protože i v neděli máme naplánován kulturní program, chystáme se do Národního muzea vědy a techniky Leonarda da Vinciho, absolvovali jsme alespoň sobotu bez velké organizace volného času. Někteří doháněli spánkový deficit, jiní sledovali filmy a našli se i tací, kteří zkoušeli na dvorku hotelu zprovoznit starý bazén paní majitelky. K tomu všemu nám svítilo sluníčko a teplota se zase přiblížila k 30 °C. Přijmuli jsme pozvání provozovatelky hotelu Rebeky (absolventka studia architektury z roku 2014) a nechali se provést Milánem prostřednictvím její prezentace. Večeře dnes byla pro některé studenty trochu exotická, a tak přišly na řadu i trvanlivé salámy, přivezené ještě z domova.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

16. den (28. 5. 2017)

Druhá neděle proběhla opět v kulturně vzdělávacím duchu. Tentokrát jsme navštívili Národní muzeum vědy a techniky Leonardo da Vinci Science Museum. Akci jsme absolvovali společně se studenty z Moravského Krumlova. Vystavené expozice byly tematicky rozřazeny do několika sekcí. Mezi nejzajímavější patřily v prvé řadě makety da Vinciho vynálezů, modely hadronového urychlovače částic LHC, expozice zachycující kosmický výzkum, vývoj přenosu zvukového signálu, vývoj železniční dopravy, letectví a námořnictví, perspektivy vývoje naší planety v souvislosti s nárůstem počtu obyvatelstva a spoustu jiných. Odpoledne proběhlo ve znamení sportu. Někteří dováděli v „hotelovém bazénu“, jiní vyrazili sledovat dojezd poslední etapy (časovka jednotlivců) jubilejního stého ročníku Giro d´ Italia. Život v Miláně není nuda.

17. den (29. 5. 2017)

Dnešní pondělí zahájilo třetí pracovní týden.

Studenti nastoupili do práce tak, jak jsou zvyklí z předcházejících týdnů. Kromě těch, kteří pracují ve Fassině a střídají ranní a odpolední směnu, nikdo žádné další změny nezaznamenal. Jak se přesvědčili učitelé návštěvou autoservisu Autofficina „a posto“, Vojta s Dominikem nemají v práci žádný problém. Jsou úkony, při nichž naši studenti pracují úplně samostatně. Kromě manuálních dovedností získávají také konkrétní představu o tom, jaké mají jejich italští kolegové pracovní tempo a jak jednají se svými zákazníky.

Pro všechny se už změnilo také cestování po Miláně. Zatímco na začátku pobytu to bylo hlavně o tom, abychom se při přestupování neztratili, dnes už dokážeme věnovat pozornost i místům, kde se při svém pohybu nacházíme. Některé prvky nové Milánské architektury jsou velmi inspirující. A že zbývá při stavbě nových domů v metropolích málo místa na zeleň? Nevadí. Milánská zkušenost se stromy a keři přímo na terasách domů je potěšením pro oko i duši.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

18. den (30. 5. 2017)

Poslední pracovní týden pokračuje. Dnešní den znovu na odpolední směnu do Fassiny nastoupili Michal Kudr, Filip Sroka a Tomáš Žédek. Pod vedením svých italských instruktorů se dnes věnovali autům značky Nissan, Infinity a Hyunday. Michal měnil olej, olejový filtr, provedl kontrolu brzdového systému a nakonec přezul a vyvážil kola. Filip se dnes na svém vozidle věnoval i montáži  interiéru. A stejné úkony jako Michal dnes prováděl i Tomáš. Jak dokumentují fotografie, nemusíme se za výkony svých studentů stydět. Těší nás, že dovednosti, které se v Krnově naučili, dovedou bez problémů využít i v podmínkách italských autoservisů.

19. den (31. 5. 2017)

A je to tady. Poslední pracovní den je za námi. Vyzkoušeli jsme si jaké to je, pracovat v jiném prostředí, v jiné zemi. Navázali jsme nová přátelství, vyzkoušeli si komunikaci v cizím jazyce. Naši instruktoři nám vystavili „vysvědčení“ a potvrdili účast na pracovní stáži ve svých servisech. Úkolem dnešního večera je vyplnit anglicky závěrečnou zprávu „Post – Visit Evaluation“  a v několika řádcích napsat svědectví „Testimory“ o svém působení v Miláně. Zítra očekáváme návštěvu pracovníků Evolva a společně provedeme vyhodnocení celého projektu.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

20. den (1. 6. 2017)

Dnešek měl být vyvrcholením našeho snažení tady v Miláně. V 10:00 hod nás na hotelu Woodhouse navštívila zástupkyně firmy Evolvo, Sara Scrocco. Po krátkém úvodu nám předala europasy a certifikáty. Od nás na oplátku dostala upomínkové předměty se symbolikou naší školy. Přečetla hodnocení, které studentům vypracovali lektoři jednotlivých servisů, a sama se seznámila také s hodnocením stáže z pohledu našich studentů. Prodiskutovali jsme pozitiva i negativa pobytu, s nimiž jsme se v Miláně setkali. Vše proběhlo ve velmi přátelském duchu. Nakonec jsme se shodli na tom, že oba dokumenty, které studenti od Sáry dostali, budou mít na jejich profesní vývoj nesporně pozitivní vliv. Ale mnohem větším přínosem jsou nabyté osobní zkušenosti každého z nás, ať už se jedná o práci, o pobyt v cizím městě, nebo třeba jen o zdokonalení se v angličtině.

21. den (2. 6. 2017)

Výletní den.

Někteří studenti spolu s učiteli vyrazili vlakem do nedalekého města Como, které leží severně od Milána, v podhůří Alp. Město se rozprostírá u nádherného jezera se stejným názvem. Lago di Como nás uchvátilo nádhernými scenériemi a zajímavými památkami. Nikdo z nás nevěděl, že Como se stalo v roce 1745 rodištěm známého fyzika Alessandro Volty, který se proslavil svými objevy v oboru elektřina. Na jeho počest bylo v městečku vybudováno nejen muzeum, nesoucí jeho jméno, ale i vyhlídková věž ve tvaru majáku, na kopci vysoko nad hladinou jezera. Po všech těch pochůzkách v Milánském centru, byl výlet na Como, příjemnou změnou.

Pedagogický doprovod: Mgr. Katrin Burdová, Ivo Šulák

22. den (3. 6. 2017)

Celá sobota proběhla v duchu příprav na náročnou cestu autobusem. Někteří dováděli v hotelovém bazénu, jiní šli utratit své poslední peníze za dárky pro své nejbližší a další se rozhodli před cestou se pořádně vyspat. Tři týdny utekly jako voda a my zítra opět usedáme do autobusu.